fredag 22 februari 2013

Tävling igår

När det inte går att tävla ute, eller ja, det går väl knappt att springa ute, gäller det att ändå försöka hålla träningsmotivationen igång och ibland stimulera tävlingsdjävulen en del. Det behöver egentligen inte vara löpning, utan kan vara något helt annat likt det jag och Holmblad gjorde på Fuerteventura med vår femkamp. Igår var det återigen dags för något annat, nämligen en roddtävling sanktionerad av Södergårdarna nere i gymet på GIH, och distansen var 2 000 meter.

För er som inte brukar ro kan jag säga att när man i löpning kan hålla överkroppen rätt lugn, är det en omöjlighet i rodd. Det känns som om syret inte räcker till, och syran växer mer och mer för varje meter.

Eftersom vi var fyra stycken; jag, Larsa Södergård, Tom "den nyfunna 800-meterslöparen" och Pethrus blev det två Heat indelade på tidigare prestationer. Då jag rodde en gång förra veckan på 7.10 blev det jag mot Larsa (som rott på 6.55) i A-heatet och Tom som rott på 7.17 mot pethrus som aldrig rott. Stämningen var hätsk, förolämpningarna många, psykningarna än värre och Master of Puppets på stereon. Det var en tävling för att skapa karaktär.

I B-heatet visade Pethrus en enorm styrka och slog Tom rejält med att ro in på 6.50,09 mot Toms 7.06,9. Sen var det dags för mig mot Lars, jag med en Halvmara i benen och Larsa med en timmes löpning ute. Men tävlingsdjävulen i oss tänkte inte låta det störa oss, utan starten gick och jag lyckades få en 22 meter ledning som jag i själva verket trodde var en 22 meters andra plats. Allteftersom drogs tempot ned och ledningen krympte opch krympte, för att vara 4 meter med 300 kvar. Då släppte jag allt jag hade och lyckades bita ifrån och vann med 6.54,7 mot Larsa 6.58,1 vilket nog är det enda som jag någonsin kommer slå Larsa i. Men jävlar vad det var jobbigt och vi båda låg utslagna efteråt. Men enormt kul.

Resultatet i sin helhet:
1. Sebastian Pethrus Engström 6:50.9
2.
Jonas Wetter 6:54.7
3.
Lars Södergård 6:58.1
4. Tom Manselin 7:06.9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar