söndag 23 december 2012

Stegra sakta och planering inför nästa säsong

Nu har jag i ganska många inlägg beklagat min dåliga form men nu har jag faktiskt tagit tag i det. förra veckans träning var rätt bra, nu börjar det hända grejer denna vecka med. Dock efter några dagars ofrivillig vila.

I förrgår sprang jag 10 km, igår sprang jag 15 km, och idag ska jag springa 20 km. En lagom stegring. Sen ska jag fortsätta distansa och vara ute och köra. Svärföräldrarna har en cykel som jag kan trampa lite också. Dock har jag fortfarande så jäkla ont i mina vader, eller snarare innanför vaderna i tibialis posterior. Sjukt jobbigt. Dessutom känner jag mig sjukt sliten. Trött, trött och trött och seg. Varken ben eller huvud klarar av att motivera sig til latt göra något.

Igår var det julfixande i maximum, liksom förrgår. Julhandling, julklippning, julfika, granhandling, stöpa ljus, pepparkakshus, pyntning.... You name it. Sjukt mysigt och sjukt fint vart det, även om mina ljus vart lite snea som sig bör.


                                          Ljusstöpning - kul som attan!
En del bloggare har redan nu färdiga planer för nästa år eller planerar för fullt nu på vad som komma skall nästa år. Jag hade tankar på att i alla fall försöka avsluta året på ett ganska snyggt sätt genom att åka till Vallentuna och försöka mig på en bra placering på Nyårsloppet igen, fast denna gång i fem kilometersklassen, men just nu har jag varken lust, form eller motivation till att klara av att göra det vettigt. Eftersom vi åker dagen efter och jag knappt känner mig träningsmässig, plus att det tar x antal timmar på att åka dit, värma, springa, värma ner etc. för cirka 17-18 minuters löpning, det är inte lockande. Därför få vi helt enkelt se.

Jag tidigare sagt att jag gärna skulle vilja prova att springa 3000 meter inomhus, men även där brjar jag bli tveksam. Kroppen har hittills inte varit glad över banpassen och benen har klagat. Kanske det inte blir något där heller.

En tanke har varit att försöka gå ner i distans till denna säsong, prova att få bra tider på 5000 meter och 10 000 meter samt att prova något kortare lopp. Det är fortfarande lockande, så vi får se. Dock kommer jag inte köra något över Halvmarathon, även om Lidingöloppet lockar. Kanske det blir någon kortare variant på Lidingöloppet.

Terräng är jag också sugen på att köra mer. Definitivt terräng-DM igen. Förut tyckte jag det var tråkigt, men efter höstens skogspass samt Jätten Bule fick mig faktiskt att tända till. Där finns det faktiskt en del att göra.

De olika planerna ser ut som följande:

- Jag försöker köra på rätt bra under vintern och kör inomhus för att komma igång och provar något lopp och kommer igång igen till mars då säsongen ska starta.

- Jag avvaktar inomhussäsongen och tränar på men kör på en del utomhus, exempelvis genom Bore Cup som lockar en del.

- Jag avvaktar all tävling över huvudtaget och ser till att vara i bra form till mars-april utan att tävla utan endast träna noggrant.

Just nu ser sista alternativet mest lockande ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar